LGBT Wiki
Advertisement

Transpłciowość (często skracana, do trans) - termin odnoszący się do osób, które nie identyfikują się z przypisaną im płcią przy urodzeniu i/albo ich ekspresja płciowa jest inna, niż przypisana przy urodzeniu[1][2][3]. Zwykle odnosi się do mężczyzn, którym przy urodzeniu przydzielono płeć kobiety (transpłciowi mężczyźni) i kobiet, którym przy urodzeniu przydzielono płeć mężczyzny (transpłciowe kobiety).

Pisząc o osobach transpłciowych, słowo trans powinno brzmieć jak każdy inny przymiotnik. Na przykład, nie powinno się pisać „transkobieta” lub „trans-kobieta”, ale raczej powinno się pisać „trans kobieta”, ponieważ trans jest w tym przypadku przymiotnikiem opisującym kategorię kobiet. Czasami trans jest zapisywane jako trans+ lub rzadziej trans *. Gwiazdka lub znak plus mają obejmować wszystkie osoby transpłciowe (takie jak osoby trans / niebinarne identyfikujące się). Może również reprezentować Drag Queen i Cross-dresserów. Wiele Drag Queen jest trans lub niebinarne i używa Drag jako sposobu na zbadanie swojej tożsamości płciowej, jednak przeciąganie wstępne nie powoduje z natury transu ani nie jest związane ze społecznością trans, dlatego pisownia nie jest dziś powszechnie używana.

Przeciwieństwem transpłciowości jest cispłciowość.

AMAB i AFAB

AMAB i AFAB to dwa skróty określające, jaką płeć przypisano danej osobie przy narodzinach.

  • AMAB - Assigned Male At Birth, osoba uznana za mężczyznę przy narodzinach
  • AFAB - Assigned Female At Birth, osoba uznana za kobietę przy narodzinach

Przejście

Przejście (ang. passing) to termin używany przez osoby transpłciowe do opisania ich wyglądu i tego, czy można je pomylić z osobą cispłciową. Na przykład transpłciowa kobieta, której przy urodzeniu przydzielono płeć mężczyzny (AMAB), przechodząc jako kobieta cispłciowa, której przypuszczalnie przypisano płeć kobiety po urodzeniu (AFAB).

Trans mężczyźni

Osoby transpłciowe lub trans męskie lub osoby zrównane z mężczyznami, przy urodzeniu mają przypisaną płeć kobiety. Osoby trans-masc często starają się wyglądać bardziej stereotypowo. Osoby trans-masc można również nazywać FtM lub F2M (kobieta do mężczyzny).

Tożsamości trans męskie

  • Trans mężczyzna
  • Demiboy
  • Często męski genderfluid
  • Solarianin
  • Neptun
  • Juparianin
  • Inni niebinarni ludzie, którzy silnie identyfikują się z męskością

Przejście

Wiele transpłciowych i trans męskich osób próbuje prezentować się w tradycyjnie męski sposób. Może to obejmować krótkie włosy i noszenie tradycyjnie męskich ubrań. Niektórzy będą nosić pakery, aby dać wrażenie i wygląd posiadania penisa. Wiele osób będzie nosić spoiwa, aby spłaszczyć klatkę piersiową, jednak wiązanie może być niebezpieczne i może prowadzić do deformacji klatki piersiowej, szczególnie jeśli jest wykonywane nieprawidłowo lub przez długi czas.

Medyczna transformacja zwykle obejmuje zastrzyki z testosteronem lub żelem testosteronowym. Elementy chirurgiczne mogą obejmować mastektomię w celu usunięcia piersi (zwaną operacją górną) oraz metoidioplastykę i / lub falloplastykę w celu wytworzenia penisa (tzw. Operacja dna). Nierzadko zdarza się również, że męskie osoby trans mają histerektomię (usunięcie macicy), wycięcie jajnika (usunięcie jajników) lub jedno i drugie.

Osoba trans męska może robić wszystkie, niektóre lub żadną z tych rzeczy. Niektórzy mogą nie odczuwać potrzeby zmiany, a niektórzy mogą nie być w stanie przejść z powodów medycznych.

Trans kobiety

Osoby transpłciowe lub trans-żeńskie to kobiety lub osoby zrównane z kobietami, którym po urodzeniu przydzielono płeć męską. Osoby transpłciowe często starają się wyglądać bardziej stereotypowo. Osoby trans żeńskie można również nazywać MtF lub M2F (male to female, mężczyzna na kobietę).

Tożsamości trans żeńskie

Tożsamości trans żeńskie obejmują:

Przejście

Wiele kobiet transpłciowych będzie próbowało prezentować się w tradycyjnie kobiecy sposób. Może to obejmować długie włosy, noszenie tradycyjnie kobiecych ubrań i makijażu. Mogą nosić protezy piersi, aby nadać im wygląd. Niektórzy będą podciągać, co jest aktem wepchnięcia jąder z powrotem do ciała i odepchnięcia lub przyklejenia penisa do tyłu, aby pozbyć się wybrzuszenia utworzonego przez penisa. Może to być niebezpieczne przez dłuższy czas, a dla niektórych osób transpłciowych może być niemożliwe, ponieważ ich ciało może nie pozwolić im w pełni wepchnąć jąder z powrotem do ciała.

Transformacja medyczna zazwyczaj obejmuje przyjmowanie leków blokujących testosteron i estrogenów. Estrogen można przyjmować w tabletkach, zastrzykach lub żelu. Elementy chirurgiczne mogą obejmować plastykę pochwy w celu utworzenia pochwy, a czasem implanty piersi. Czasami implanty piersi nie są jednak konieczne, ponieważ estrogen powoduje wzrost piersi. Niektóre transpłciowe osoby zostaną poddane operacji feminizacji twarzy, a wiele z nich zostanie poddanych depilacji laserowej.

Osoba trans kobieca może zrobić wszystko, niektóre lub nic z tych rzeczy. Niektórzy mogą nie odczuwać potrzeby zmiany, a niektórzy mogą nie być w stanie przejść z powodów medycznych.

Niebinarność

Wiele niebinarnych osób utożsamia się z osobami trans, co oznacza, że ​​ich płeć nie mieści się ściśle w kategoriach mężczyzn i kobiet używanych w zachodnim społeczeństwie, chociaż niektórzy niebinarni ludzie decydują się nie identyfikować się jako osoby trans[4].

Dysforia

Wiele osób transpłciowych doświadcza dysforii, uczucia dyskomfortu lub nienawiści do swojego ciała wynikającej z rozdźwięku między ich wewnętrznym poczuciem płci a wyglądem zewnętrznym lub tym, jak inni je postrzegają. Dysforia może mieć różną intensywność, od ciężkiej do łagodnej lub w ogóle nie istniejącej, a przyczyny dysforii są różne dla każdego i mogą czasami zmieniać się w ciągu życia. Niektóre osoby transpłciowe, ale nie wszystkie, decydują się na medyczną korektę płci z hormonalną terapią zastępczą i operacjami.

Przypisy

Advertisement