LGBT Wiki
Advertisement

Niebinarność (czasami skracane do NB lub enby)- to termin odnoszący się do osób, których płeć nie mieści się ściśle w kategorii binarnych płci (mężczyzna lub kobieta).

Każdy, kto nie zawsze jest w 100% mężczyzną lub zawsze w 100% kobietą, można uznać za osobę niebinarną. To powiedziawszy, niektórzy niebinarni ludzie mogą identyfikować się z jednym lub dwoma rodzajami binarnymi, przynajmniej częściowo. Niebinarność może stanowić samą tożsamość płciową lub może być używana jako termin ogólny dla każdego, kto ma inną płeć niż mężczyzna lub kobieta. Niektórzy ludzie mogą również używać terminu genderqueer zamiennie z terminem niebinarnym. Niebinarni należą do grupy osób transpłciowych, chociaż niektóre osoby niebinarne decydują się nie identyfikować jako osoby transpłciowe.

Typowe tożsamości niebinarne

Można identyfikować się jako osoby niebinarne same w sobie lub może to być płeć, która należy do kategorii niebinarnych. Niektóre typowe tożsamości obejmują:

Przemiana

Ponieważ nie ma jednego „niebinarnego wyglądu”, nie ma „typowej” niebinarnej przemiany, zależy to od indywidualnej tożsamości płciowej osoby i jej celów dotyczących prezentacji płci. Niektóre osoby niebinarne nie przechodzą i nie prezentują się jako płeć przypisana im przy urodzeniu. Inne osoby niebinarne mogą przyjmować elementy binarnych przejść transpłciowych. Na przykład niebinarna osoba afab (przypisana po urodzeniu) może przyjmować testosteron lub nosić spoiwo.

Advertisement