LGBT Wiki
Advertisement

Biseksualny (często skracany do Bi) odnosi się do kogoś, kogo pociągają dwie lub więcej płci. Czasami określa się to również jako pociąg do płci zarówno takich samych, jak i różnych od własnych. Najczęściej jest to rozumiane jako mężczyźni i kobiety, chociaż aktywiści biseksualni otwarcie mówią, że nie ogranicza się to do binarności płci. Osoby biseksualne mogą być pociągane do dowolnej płci i mogą być pociągane do dowolnej liczby płci, od dwóch do wszystkich płci. Osoby biseksualne mogą lub nie mieć preferencji i mogą, ale nie muszą, odczuwać różnicę między płciami. Biseksualizm może być podobny do panseksualizmu i innych tożsamości multiseksualnych. Różnica między tymi tożsamościami zwykle sprowadza się do indywidualnych preferencji, szczególnie tam, gdzie ludzie mogą czuć, że różne terminy z większą dokładnością przekazują ich osobiste doświadczenie przyciągania. Każda osoba biseksualna może nieco inaczej zdefiniować swoją atrakcyjność. Romantyczny odpowiednik jest biromantyczny.

Flaga i symbole

Dwa zazębiające się trójkąty w kolorach flagi bi Biangles Biseksualne półksiężyce Flaga dumy biseksualnej została zaprojektowana przez zespół kierowany przez aktywistę LGBT Michaela Page'a w 1998 roku. Flaga została stworzona w celu nadania społeczności biseksualnej własnego symbolu, który był łatwo rozpoznawalny i porównywalny z flagą dumy gejowskiej (tęczową flagą), która reprezentowała większa społeczność LGBT. Celem Page'a było zwiększenie widoczności osób biseksualnych, zarówno wśród społeczeństwa jako całości, jak i wśród społeczności LGBT. Page przyjął kolory flagi biseksualnej dumy z istniejącego biseksualnego symbolu, biangles. Biangles lub trójkąty biseksualności są kolejnym symbolem społeczności biseksualnej. Symbol ma niejasne pochodzenie, chociaż najprawdopodobniej opiera się na różowym trójkącie, innym konkretnym symbolu społeczności gejowskiej. Różowy reprezentuje pociąg do osób tej samej płci (gejów i lesbijek). Niebieski reprezentuje pociąg do płci przeciwnej (hetero). Nakładają się na siebie, tworząc kolor fioletowy, reprezentujący pociąg do obu płci. Page opisuje również znaczenie flagi w głębszych kategoriach, stwierdzając: „... fioletowe piksele koloru wtapiają się niezauważalnie zarówno w różowy, jak i niebieski, tak jak w prawdziwym świecie, gdzie dwaj ludzie wtapiają się niezauważalnie zarówno w geja / lesbijkę, jak i społeczności hetero. ” Kolory flagi biseksualnej są często nieprawidłowo interpretowane jako reprezentujące pociąg do kobiet (różowy), mężczyzn (niebieski) i osoby niebinarne (fiolet). Inne symbole używane przez społeczność biseksualną obejmują biseksualne półksiężyce (para półksiężyców ułożonych plecami do siebie) i symbol biseksualny, symbol nieskończoności zawierający symbole żeńskie (Wenus) i męskie (Mars), a także puste kółko dla płci i atrakcyjności pomiędzy.

Historia biseksualizmu

Historia starożytna

Blokujące się symbole płci nieskończoności, używane jako symbol biseksualny. Starożytne greckie teksty religijne, które odzwierciedlały praktyki kulturowe, miały w całym tekście motywy biseksualne. Uważa się, że starożytna Grecja w dużej mierze akceptowała osoby LGBTA, aczkolwiek z różnymi standardami moralnymi. Związki tej samej płci między chłopcami i mężczyznami były powszechne i uważane za część życia i nauki, chociaż oczekiwano, że mężczyźni będą mieli relacje z kobietami, aby rozmnażać się, gdy dorastają. W starożytnych Chinach i Japonii udokumentowano również homoseksualizm i biseksualność, zarówno pomiędzy mężczyznami i kobietami. Były nawet starożytne japońskie druki artystyczne, zwane shunga, które szczegółowo przedstawiały związki homoseksualne.

Pochodzenie terminu

Pierwszym anglojęzycznym użyciem słowa biseksualny odnoszącego się do orientacji seksualnej był amerykański neurolog Charles Gilbert Chaddock w jego przekładzie Psychopathia Sexualis z 1892 r., Przełomowej pracy stworzonej przez Kraffta-Ebinga. Psychopathia Sexualis zajmowała się patologizacją seksualności i uważała homoseksualizm za chorobę psychiczną; Dlatego termin „biseksualny” odnosi się do osób, które są zarówno heteroseksualne, jak i homoseksualne (stąd „bi”). Wcześniej słowo „biseksualny” było używane w odniesieniu do roślin, co sugerowało, że gatunki były hermafrodytyczne lub interseksualne.

Osoby otwarcie biseksualne we wczesnej historii

Pierwsi otwarcie biseksualni ludzie w historii byli rzadkością we wczesnym życiu Amerykanów. Niektóre przykłady to poeta Walt Whitman, który został opisany jako biseksualny i homoseksualny w swoich uczuciach i pociągach. Na początku XX wieku, w okresie renesansu w Harlemie, śpiewaczki bluesowe Ma Rainey i Bessie Smith nie ukrywały swoich relacji z mężczyznami i kobietami. Poetka Edna St. Vincent Millay była również otwarcie biseksualna.

Skala Kinseya

W 1948 roku Alfred C. Kinsey, amerykański biolog, który również był biseksualny, opublikował dwie książki na temat ludzkiej seksualności, zatytułowane Zachowania seksualne u mężczyzny i Zachowania seksualne u kobiety. Sformułował skalę, która sięgała odpowiednio od 0 do 6 (0 oznacza wyłącznie heteroseksualność, a 6 oznacza wyłącznie homoseksualność), aby zademonstrować różne reakcje biseksualne dla osób, które dopasowały się do skali. Kinsey powiedział również, że każdy, kto był w przedziale 1-5 w skali, powinien być uważany za osobę biseksualną lub bezpłciową.

Od 1950 do dziś

Wraz z rozwojem aktywizmu LGBT w tych dziesięcioleciach, takim jak debaty polityczne, zamieszki w Stonewall i parady gejów, biseksualiści zostali włączeni do walki o prawa LGBT. Podczas pierwszego publicznego protestu na rzecz praw gejów i lesbijek, który odbył się w Filadelfii, Nowym Jorku i Waszyngtonie, dwóch z protestujących określiło się jako biseksualne. Biseksualiści również stali się bardziej widoczni w mediach w latach siedemdziesiątych i osiemdziesiątych XX wieku, kiedy AIDS zaczął dotykać społeczność LGBT, wielu biseksualnych aktywistów oferowało bezpieczną edukację seksualną w łaźniach i klubach BDSM w San Francisco. Walczyli także o prawa lesbijek i biseksualnych kobiet podczas epidemii AIDS. W latach 90. biseksualne postacie i literatura zaczęły pojawiać się w mediach, z czasem stawały się coraz bardziej powszechne. Obecnie osoby biseksualne należą do najbardziej reprezentowanych w społeczności LGBTA, a kobiety bi są znacznie częściej reprezentowane. Tylko 16% postaci bi w mediach to biseksualni mężczyźni. Bifobia i bi erasure (praktyka ukrywania lub zaprzeczania orientacji osoby biseksualnej na rzecz przedstawiania jej jako gejów / lesbijek lub heteroseksualistów) pozostają powszechne i pomimo wysiłków aktywistów biseksualnych cisheteronormatywne postrzeganie binarności płciowej nadal wpływa na to, jak osoby biseksualne są biseksualne. postrzegane, w szczególności próby narzucenia binarności płci na seksualność pomimo sprzeciwu wobec tej koncepcji. Jednak w ostatnich latach wzrosła widoczność i świadomość biseksualistów.

Etymologia

Grecki przedrostek bi- oznacza „dwa”, odnosząc się do początkowego użycia terminu oznaczającego „zarówno” heteroseksualny, jak i homoseksualny. Przedrostek podwójny jest czasami reinterpretowany w odniesieniu do „dwóch płci”, ponieważ osoby biseksualne przyciągają co najmniej dwie płci.

Advertisement